Kvartaalikirje
Tämä on Digitaseen asiakkaille suunnattu uutiskirje.
Koronatuet
Ilmassa on toiveita, että koronatartuntojen tilanne oltaisiin saamassa parempaan hallintaan ja erilaisia rajoituksia aletaan asteittain purkaa. Taloudellinen vahinko on kuitenkin joillain toimialoilla ollut jo merkittävä, eikä tulevaisuudestakaan vielä ole sen tarkempaa tietoa. Keräsimme tähän listan ja kommentit erilaisista tukimuodoista, joita tähän mennessä on pienyrittäjäkenttään luotu.
- Finnveran lainatakaukset Liittyy pankkilainoihin, joihin voidaan suoraan pankin kautta hakea valtion takausta. Pankkilainan ehdot ovat muuten markkinaehtoiset vaikkakin pankit ovat normaalia joustavampia lyhennysvapaiden osalta. Finnvera perii myös melko korkeat palkkiot omista takauksistaan.
- Business Finlandista voi hakea avustusmuotoista liiketoiminnan kehitysrahoitusta häiriötilanteessa joko uuden hankkeen esiselvitykseen tai kehitykseen. Hakijana voi olla 6-250 henkeä työllistävä (sisältäen yrittäjät) yhtiömuotoinen yritys. Työntekijät voivat hakemushetkellä olla lomautettuna.
Avustusta voi saada 80% koko projektin kustannuksista ja päätetystä avustusmäärästä voidaan maksaa ennakkona jo 70%. Esiselvitysrahoituksella yritys voi selvittää ja suunnitella itselleen uusia liiketoimintoja, korvaavia alihankintaketjuja ja tuotannon organisoimista koronan aiheuttamassa häiriötilanteessa ja sen jälkeen. Projektin suositeltu kesto on 4 kuukautta ja projektin maksimikustannukset ovat 12 500 euroa.
Kehittämisrahoituksella yritys voi toteuttaa niitä kehittämistoimenpiteitä, joita se on tunnistanut esiselvityksessä tai muuten omana toimintanaan ja jotka parantavat yrityksen mahdollisuuksia koronan aiheuttamassa häiriötilanteessa ja sen jälkeen. Toimenpiteiden tavoitteena tulee olla yritykselle uusia ratkaisuja tuotteisiin tai tuotantoon liittyen. Projektin suositeltu kesto on vuosi ja maksimibudjetti 125 000 euroa.
Oleellista on huomata, että näitä avustuksia ei voi esittää käytettäväksi normaaleihin juokseviin kuluihin (palkat, markkinointi, vuokrat), investointeihin tai esimerkiksi verkkokaupan tekniseen pystyttämiseen. Sen sijaan projektiin kohdistettavat palkat ja muut kustannukset täytyy liittyä suunnitteluun tai uuden kehitykseen. Rajanveto on välillä todella hankalaa, mutta kannattaa ehdottomasti pitää aihe mielessä kun hakemusta kirjoittaa tai täydentää. HUOM. Voit täydentää/muokata tekemääsi, avoinna olevaa Business Finland hakemustasi ennen sen käsittelyä.
Tarvittavat taloudelliset tiedot hakemukseen ovat minimaaliset: työntekijöiden määrä, projektin kustannukset, projektin rahoitussuunnitelma. Lisäksi on selvitettävä miten koronakriisi on vaikeuttanut yrityksen tilannetta.
- Ely-keskuksilta voi hakea avustusmuotoista rahoitusta joko tilanneanalyysin tekemiseen tai kehittämistoimenpiteisiin. Avustusta voi hakea yritysmuodosta riippumatta enintään 5 henkeä työllistävä yritys. Rahoitus ei koske kuitenkaan yksinyrittäjää vaan hankkeessa on tavalla tai toisella oltava mukana vähintään 2 henkilöä.
Tilanneanalyysirahoituksen maksimimääräksi on määritelty 80% sen laskennallisista kustannuksista (esim. palkat 2000 euroa/kk), mutta maksimissaan 10 000 euroa. Kehittämistoimenpiteiden maksimi on 80% hyväksytyistä todellisista kustannuksista, enintään 100 000 euroa. Määritelmät hyväksyttävistä kustannuksista noudattavat pääperiaatteiltaan em. Business Finlandin linjauksia.
Tulkinnat siitä kuka rahoitusta voi hakea ovat olleet välillä hankalia. Hakemuksia on hyväksytty esim. tilanteessa, jossa hakijana on ollut kahden yrittäjän yhdessä omistama yritys, joka on maksanut palkkaa vain toiselle. Tai yritykselle, joka ei ole maksanut aiemmin palkkaa lainkaan, mutta on kehitysprojektin myötä palkkaamassa ulkopuolista työntekijää. Yrittäjän omia palkkoja on ollut kuitenkin hankala saada projektin kustannuksiin, mikäli palkkaa ei ole aiemmin maksettu. Tässäkin on ollut eri tulkintoja.
Ely-keskusten rahoituspäätöksissä on yleisesti ottaen leikattu kustannuksia melko paljon verrattuna siihen mitä hakija on esittänyt. Hankkeiden kokonaiskustannukset on myös rajattu maksimissaan tasolle 30% (-50%) liikevaihdosta. Uusien yritysten kohdalla liikevaihtona on voitu käyttää tulevaa, ennustettua liikevaihtoa.
Tarvittavat taloudelliset tiedot hakemukseen ovat tässäkin melko minimaaliset: työntekijöiden määrä, liikevaihto ja taseen loppusumma 5 vuodelta. Lisäksi projektin kustannukset ja rahoitussuunnitelma. Lisäksi on selvitettävä miten koronakriisi on vaikeuttanut yrityksen tilannetta.
HUOM. ELY-keskuksen hakemusta ei voi oma-aloitteisesti täydentää/muokata lähetyksen jälkeen.
- Yksinyrittäjän toimintatuki Yrityksen kotikunnalta/-kaupungilta voi hakea kertaluonteista yksinyrittäjän toimintatukea. Hakemuskanava vaihtelee, mutta perusperiaatteet ovat samat:
- Mahdollinen avustussumma on 2000 euroa ja sen käyttötarkoitus on yrityksen juokseva menot
- Yrittäjän on perusteltava päätoimisuus joko voimassa olevalla YEL-vakuutuksella tai yli 20 000 euron vuosiliikevaihdolla
- Liitteiksi tarvitaan viimeinen tilinpäätös sekä verovelkatodistus, jonka saa tallennettua OmaVerosta. Mikäli verovelkoja on, tulee olla sovittu maksusuunnitelma verottajan kanssa. Lisäksi on selvitettävä, että korona on heikentänyt yrityksen taloudellista tilannetta eli käytännössä liikevaihto on laskenut vähintään 30% normaalitilanteesta. Vaatimukset tämän perusteluun vaihtelevat paikkakunnittain.
Yksinyrittäjän toimintatukea voi hakea siis vain kerran, mutta haun pitäisi olla auki syksyyn asti. Onkin suositeltavaa hakea tätä tukea vasta kun pystyy kunnolla perustelemaan liikevaihdon laskun. Tämä on todennäköisesti nähtävissä aikaisintaan huhtikuun tulosraporteista.
- Ravintolatuki Hallituksen esitys ravintolayrityksille kohdistetusta tuesta on vielä eduskunnan käsittelyssä. Tuen lopullinen muoto ja hakuaika/-tapa jää nähtäväksi, mutta tuen laskentakaavat näyttävät tässä vaiheessa melko hankalilta.
Tukiesityksessä on kaksi osaa, joista toinen koskee työllistämisen tukemista ja toinen kustannusten kohtuullista hyvittämistä toiminnan pysäyttämisen ajalta. Työllistämiseen keskittyvän tuen suuruudeksi ehdotetaan 1 000 euroa tukeen oikeutettua työntekijää kohden. Kyseistä tukea maksettaisiin työntekijästä, jolle yritys maksaa palkkaa vähintään 2 500 euroa rajoitusvelvoitteen päättymistä seuraavan kolmen kuukauden ajalta.
Kustannuksia hyvitettäisiin sulkemisajalta kertyvistä vuokrakuluista ja juoksevista kustannuksista. Ne on tarkoitus suhteuttaa yrityksen myynnin muutokseen verrattuna alkuvuoden tilanteeseen. Tähän vertailuun käytettäisiin tammi-helmikuun ALV-ilmoitustietoja.
Hyvitysosuus olisi 15 prosenttia, jos yrityksen tammi-helmikuun keskimyynti oli enintään miljoona euroa. Miljoonan ylittävän myynnin osalta hyvitys olisi viisi prosenttia. Enimmillään ravitsemisyritys voisi saada 500 000 euron määräisen hyvityksen. Lisäksi tukea pienentäisi yrityksen jo mahdollisesti saama ELY- tai Business Finland kehitysavustus.
- Yrittäjien väliaikainen työttömyysturva Määräaikaisen lakimuutoksen mukaan yrittäjä voi saada Kelan työmarkkinatukea silloin, kun yritystoiminnasta syntyvä tulo on laskenut koronan vuoksi.
Rajatulo työmarkkinatuen saamiselle jokaista yrityksessä yrittäjänä työskentelevää henkilöä kohden on 1090 euroa kuukaudessa eli tarkkaan ottaen yrittäjätulo on epidemian vuoksi vähemmän kuin 1 089,67 e/kk. Muutos on voimassa 16.3. – 30.6.2020. Työmarkkinatukea haetaan Kelasta.
Ansiopäivärahan osalta yrittäjän työttömyysturvaan ei tehty muutoksia. Ansiopäivärahaa voidaan jatkossakin maksaa yrittäjän työssäoloehdon täyttäneelle yrittäjälle, jos yritystoiminta on lopetettu, yritystoiminnassa työskentely on päättynyt tai yritystoiminta on sivutoimista tai lyhytkestoista.
- Toimialariippumaton kustannustuki Eduskunnan käsittelyyn menee nyt myös tukimalli, jota voisi hakea jokainen yritys (myös liiketoimintaa harjoittava yhdistys/säätiö), jonka liikevaihto on laskenut merkittävästi kriisin myötä. Yksityiskohdat liikevaihdon laskun osalta ovat vielä kesken, mutta yksi esitetty raja on 30%:n lasku edellisen vuoden vertailukohtaan nähden. Tukea haettaisiin Valtiokonttorista ja sen arviointi perustuu yrityksen omaan ilmoitukseen ja suoraan Verohallinnosta saatuihin tietoihin. Tukea voitaisiin maksaa palkkoihin ja kiinteisiin kustannuksiin 2 kuukauden ajalta. Arvioitu haarukka tuen määräksi on 2000 – 200 000 euroa riippuen yrityksen koosta. Haku aukeaa todennäköisesti touko-kesäkuun vaihteessa.
Tätä kustannustukea tullaan yhteensovittamaan muiden tukien kanssa niin, että jo saatu yksinyrittäjätuki tai ravintolatuki vähennetään tästä täysimääräisesti ja mahdolliset Business Finland tai ELY-tuet 70%:sti.
Osakeyhtiöiden ja osuuskuntien edunsaajien (omistajien) tiedot kaupparekisteriin
Kaupparekisteriin on tehtävä ns. edunsaajailmoitus 1.7.2020 mennessä. Edunsaajat määritellään seuraavasti:
Edunsaajana pidetään henkilöä, joka täyttää vähintään yhden seuraavista edellytyksistä:
- Hän omistaa yli 25 prosenttia yrityksen osakkeista joko suoraan tai välillisesti toisen yrityksen kautta.
- Hänellä on yli 25 prosentin osuus yrityksen äänimäärästä joko suoraan tai välillisesti toisen yrityksen kautta.
- Hän käyttää muulla perusteella tosiasiallista määräysvaltaa yrityksessä. Muu peruste voi olla esimerkiksi osakassopimus.
HUOM ! Yrityksen täytyy tehdä edunsaajailmoitus, vaikka yrityksellä ei ole yllä mainitut vaatimukset täyttäviä edunsaajia tai he eivät ole yrityksen tiedossa. Tällöin rahanpesulain mukaisesti PRH merkitsee kaupparekisteriin edunsaajiksi hallituksen jäsenet, toimitusjohtajan tai muun vastaavassa asemassa olevan henkilön.
Vaatimus ei koske toiminimiyrityksiä eikä henkilöyhtiöitä jos osakkaana on vain yksityishenkilöitä! Käytännössä kuitenkin kaikkien pientenkin osakeyhtiöiden ja osuuskuntien on jatkossa toimitettava kaupparekisteriin tarkat tiedot yrityksen omistajista. Rekisteröitäviä tietoja ovat nimi, henkilötunnus, kansalaisuus, kotikunta ja omistusosuus. On hyvä kuitenkin tiedostaa se, että nämä tiedot eivät jatkossakaan ole kaupparekisteristä julkisesti saatavilla. Tietojen saaminen edellyttää rahanpesulain mukaista käyttötarkoitusta.
Digitase tekee nyt edunsaajailmoituksia
Vahvistathan 25.5.2020 mennessä mikäli haluat meidän tekevän tämän ilmoituksen. Veloitus on 30,50 euroa (+alv) ja tiedot menevät yhtiön viimeisen veroilmoituksen mukaisilla omistajatiedoilla. Helpoiten teet meille tilauksen DigibalanceApp mobiilisovelluksen kautta kohdassa Konsulttipalvelu – Tilaa sovelluksella. Voit myös tehdä toimeksiannon yhteyshenkilöllesi, Automaattitileihin automaattitilit@digitase.fi tai Konsulttipalveluun konsulttipalvelu@digitase.fi
Tiedoksi myös, että jos AT-asiakkaana käytät edelleen myyntitietojen ilmoittamiseen vanhaa nettilinkkiä, niin tulemme kesäkuusta alkaen ohjaamaan käytön ainoastaan em. DigibalanceApp –mobiiliapplikaatioon tai sen selainversioon! Mikäli et ole vielä ottanut sovellusta käyttöön, niin se onnistuu helpoiten osoitteessa www.digibalanceapp.com/digitaseen-asiakas/
Digitase julkaisee jatkuvasti mielenkiintoisia päivityksiä, blogeja ym. yrittäjyyteen liittyvää. Parhaiten pysyt ajan tasalla jos seuraat nettisivujamme ja päivityksiä jollain some-kanavalla eli Facebookissa/Instagramissa/Twitterissä.
Pysytään terveinä!
Mikko Ilves, hallituksen pj/Digitase Oy