Ohjesivusto toiminimi-, Ay- ja Ky-asiakkaille
(Sivustoa päivitetään)
Koska yritykseni tilinpäätös valmistuu?
Tilinpäätös tulee meille työlistalle, kun tilinpäätöstietolomake on täytetty ja lähetetty Digibalance-sovelluksen kautta. Laadimme yrityksesi tilinpäätöksen aina niin pian kuin mahdollista, mutta erityisesti alkuvuodesta tilinpäätöstietoja voi joutua odottamaan. Alkuvuosi on tilitoimistoissa vuoden kiireisintä aikaa, sillä yli 90 % asiakasyritysten tilikausista päättyy juuri joulukuussa. Tilinpäätösurakka jatkuu meillä koko kevään, jonka kuluessa lähetämme jokaiselle asiakasyritykselle tilinpäätöstiedot veroilmoituksen jättöpäivään mennessä.
Olenko täyttänyt tiedot lomakkeelle oikein, puuttuuko jotain?
Tilinpäätöstietolomake on yleisluontoinen ja se kattaa tavanomaisimmat toiminimien ja henkilöyhtiöiden tilinpäätöksiä koskevat asiat. Mikäli jokin lomakkeella kysytty tieto ei koske yritystäsi, voit jättää kyseisen kohdan täyttämättä. Lisätietokenttään voit puolestaan kirjoittaa juuri oman yrityksesi tilinpäätöksen kannalta olennaisia asioita. Olemme sinuun yhteydessä, jos tarvitsemme tilinpäätökseen liittyen lisätietoja. Vastaathan lisätietopyyntöön mahdollisimman pikaisesti.
Olen täyttänyt tilinpäätöstiedot, mutta en saa lähetettyä lomaketta, mikä vikana?
Toisinaan lomakkeen lähetyksessä ilmenee ongelmia, jotka kuitenkin useimmiten ovat melko helposti ratkaistavissa. Tarkista ensin, että kaikkien kohtien summat täsmäävät.
Tarkista sitten, oletko avannut myyntisaamisten, ostovelkojen tai lainojen erittelykentät, mutta jättänyt tiedot täyttämättä. Jos siis olet klikannut Lisää myyntisaaminen/ostovelka/laina -painiketta, mutta kohtaan ei olekaan tietoja täytettäväksi, niin auennut erittely tulee poistaa painamalla Poista laina/myyntisaaminen/ostovelka -painiketta.
Jos et keksi, mistä lomakkeen lähetykseen liittyvä pulma voisi johtua, ota kuva tai kuvakaappaus (print screen) täyttämistäsi tiedoista ja lomakkeelle mahdollisesti ilmestyneestä virheilmoituksesta. Lähetä kuva ja tiedot asiakaspalvelumme sähköpostiin (automaattitilit@digitase.fi), niin tutkimme asiaa ja palaamme sinulle ohjeiden kera mahdollisimman pian.
Mitä, jos en saa toimitettua kaikkia tilinpäätöstietoja sähköpostissa mainittuun määräpäivään mennessä?
Jos et ehdi saada kaikkia tilinpäätöstietoja kokoon aivan sähköpostissa mainitsemaamme eräpäivään mennessä, niin älä hätäänny. Pyri kokoamaan tarvittavat tiedot mahdollisimman pian ja lähetä ennemmin kaikki tilinpäätöstiedot hieman myöhässä kerralla kuin pikkuhiljaa osissa. Jos tietojen toimittaminen viivästyy merkittävästi, niin ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Verohallinto lähetti minulle elinkeinotoiminnan veroilmoituslomakkeen, pitääkö minun toimittaa veroilmoitus itse?
Elinkeinotoiminnan veroilmoitus liitteineen kuuluu tilinpäätöksen hintaan. Lähetämme yhtiösi veroilmoituksen sähköisesti Verohallinnolle määräpäivään mennessä. Saat kopion lähetetystä veroilmoituksesta sähköpostiin.
Verohallinto lähettää keväällä myös esitäytetyn henkilökohtaisen veroilmoituksen, jonka tarkistamisesta, mahdollisesta korjaamisesta ja lähettämisestä sinun tulee huolehtia itse. On tärkeää muistaa, että henkilökohtaiselle veroilmoitukselle ei tule täyttää yritystoimintaan liittyviä tuloja tai menoja.
Tilinpäätöstietolomakkeella pyydetään syöttämään yritysajojen kilometrimäärä ajopäiväkirjan perusteella, mitä tietoja ajopäiväkirjassa tulee olla?
Verohallinnon ohjeistuksen mukaan elinkeinotoiminnan ajokilometrit tulee selvittää ajopäiväkirjalla elinkeinotoiminnan ja yksityisajojen erottamiseksi toisistaan. Ajopäiväkirjasta tulee käydä ilmi tilikauden aikana autolla ajettu kokonaiskilometrimäärä, sekä elinkeinotoimintaan liittyvistä ajoista alla olevat tiedot:
- ajomatkan alkamis- ja päättymisaika
- ajomatkan alkamis- ja päättymispaikka, sekä tarvittaessa ajoreitti
- matkan pituus kilometreinä
- ajomatkan tarkoitus
- auton matkamittarin lukema ajon alussa ja lopussa
- auton käyttäjä
- ajettujen kilometrien kokonaismäärä vuoden aikana.
Mitä eroa kolmella eri työhuonevähennyksellä on? Mistä tiedän, mikä vaihtoehto on oikea?
Jos käytät omaa asuntoasi liiketoiminnan harjoittamiseen, voit saada verotuksessa työhuonevähennyksen, joka ilmoitetaan lähtökohtaisesti kaavamaisesti Verohallinnon kullekin vuodelle vahvistamien summien mukaan. Työhuonevähennys kattaa työhuoneen vuokran, kalustuksen, valaistuksen, sähkön, lämmön ja siivouksen. Verohallinnon ohjeistuksen mukaan:
Päätoiminen työhuonevähennys valitaan, kun käytät työhuonettasi päätoimisesti elinkeinotoiminnan tulon hankkimiseksi, esimerkiksi freelancer-toimittajana tai pääasiallisesi kotoa työskentelevänä konsulttina. Työskentelet kotona yli 50 % kalenterivuoden työpäivistä.
Osa-aikainen työhuonevähennys valitaan, kun työhuone on käytössä osa-aikaisesti, mutta säännöllisesti elinkeinotoiminnan tulojen hankkimiseksi. Teet esimerkiksi säännöllisesti elinkeinotoimintaan liittyvää etätyötä kotona, mutta kalenterivuoden työpäivistä enintään 50 % on etätyöpäiviä.
Satunnainen työhuonevähennys valitaan, kun käytät työhuonetta liiketoiminnan harjoittamiseen epäsäännöllisesti tai vain silloin tällöin.
Yritykseni omistaa pörssiosakkeita ja/tai rahasto-osuuksia, mitä lisätietoja tarvitsette sijoituksiin liittyen?
Yrityksen omistamiin arvopapereihin liittyen tarvitsemme aina vähintään salkkuraportin kunkin arvo-osuustilin tilinpäätöspäivän tilanteesta, tilitapahtumat tilikauden ajalta, sekä laskelman luovutusvoitoista/-tappioista. Edellä mainittujen lisäksi saatamme toisinaan tarvita myös muita tietoja, kuten tarkempia erittelyitä hankintahinnoista, joita pyydämme tarpeen mukaan erikseen.
Yritykseni hallussa on kryptovaluuttoja, mitä lisätietoja tarvitsette tilinpäätöstä varten?
Kryptovaluuttojen verotus ja kirjanpidollinen käsittely riippuu niiden käyttötarkoituksesta. Tilinpäätöstä varten tarvitsemme ainakin tilinpäätöshetkellä yrityksen hallussa olevien virtuaalivaluuttojen määrät sekä hankintahinnat euroissa, tilikauden aikana toteutuneet luovutusvoitot ja -tappiot, sekä muut virtuaalivaluuttatransaktioihin liittyvät tulot ja menot.
Huomioithan, että virtuaalivaluuttojen luovutusvoitot ja -tappiot lasketaan jokaisen myynnin tai muun luovutuksen, kuten valuutanvaihdon tai valuutalla tehdyn hankinnan osalta erikseen. Mikäli samaa virtuaalivaluuttaa on ostettu eri hinnoilla, käytetään hankintamenon määrittämiseen FIFO-periaatetta.
Kuinka kauan tilinpäätöstietoja tulee säilyttää?
Tilinpäätökset ja kirjanpitoaineisto tulee säilyttää huolellisesti. Kirjanpitolain mukaan tilinpäätös, kirjanpidot, tililuettelo sekä luettelo kirjanpidoista ja aineistoista on säilytettävä vähintään 10 vuotta tilikauden päättymisestä. Jollei muualla laissa ole säädetty pidempää määräaikaa säilyttämiselle, tilikauden tositteet, liiketapahtumia koskeva kirjeenvaihto sekä muu kirjanpitoaineisto, kuten viranomaisilmoitukset on säilytettävä vähintään kuusi vuotta sen vuoden lopusta, jonka aikana tilikausi on päättynyt.
Huomasin, että lähettämässäni tilinpäätöslomakkeessa on virhe, miten voin korjata jo lähetetyn lomakkeen tietoja?
Voit muokata lähettämiäsi tilinpäätöstietoja sovelluksen Päivitä tilinpäätöstiedot -painikkeesta. Saamme tiedon lomakkeelle tehdyistä muutoksista automaattisesti. Ethän lähetä korjauksia tilinpäätöstietoihin sähköpostilla, vaan muokkaa tiedot oikeiksi sovelluksen kautta.
Mikäli Päivitä tilinpäätöstietoja -painike ei ole enää näkyvissä, on tilinpäätös jo valmistunut. Jos huomaat tilinpäätöksen valmistumisen jälkeen antaneesi erehdyksessä puutteellisia tai virheellisiä tietoja, niin olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.
En löytänyt sivustolta vastausta kysymykseeni, mihin voin olla yhteydessä?
Asiakaspalvelumme on auki ma-to kello 8–20 ja pe 8–16. Tavoitat meidät nettisivujemme (www.digitase.fi) chatista, sähköpostitse osoitteesta automaattitilit@digitase.fi, sekä puhelimitse numerosta 0400 182 128.