Julkaistu Kauppalehdessä 3.10.2016 (Mielipidekirjoitus: Mikko Ilves)
Jokainen yrittäjä tietää sen tunteen, kun tuttu, tai tuntematonkin, ryhtyy antamaan ohjeita siitä, miten juuri sinun yritystäsi kannattaisi johtaa. Tunne on useimmiten ärsyyntyminen.
Jokainen yrittäjä tietää sen tunteen, kun tuttu, tai tuntematonkin, ryhtyy antamaan ohjeita siitä, miten juuri sinun yritystäsi kannattaisi johtaa. Tunne on useimmiten ärsyyntyminen, ja sen aste riippuu neuvojan taustasta.
Arvostamaasi ja näyttönsä antanutta yrittäjää voi hyvinkin kuunnella, kun taas toisessa ääripäässä on ikänsä palkkatöitä tehnyt ja riskiä karttanut besserwisser. Itse olen ollut muutamankin kerran todistajana yrittäjämaailmassa kun tällainen niin sanottu konsultointitilanne on ollut riistäytymässä nyrkkitappeluun.
Pitkän linjan yrittäjän on jo helpompi sulattaa erilaiset latteudet kuten ”sen nyt tiesikin, ettei tuo alkava yritys voi menestyä tai ”sen näki heti, että tuo business lähtee vetämään”, jotka ovat mielenkiintoisia kommentteja. On selvää, että yrittäjä menestyy todennäköisemmin, mikäli hän itse uskoo vuorenvarmasti näin tapahtuvan. Fakta on kuitenkin se, että varmaa se ei koskaan ole etukäteen. Siinä piilee ensimmäinen yrittäjän riski.
Kokemuksesta huolimatta kesällä lukemani palaute vaati jo hieman sulattelua. Kyse oli rahoitushakemuksesta hankkeeseen, jossa suomalainen pienyritys alkaa tarjota digitaalista palvelua ympäri Eurooppaa, kohderyhmänä mikroyrittäjät.
Rahoituspäätös oli negatiivinen, mitä vastaan on turha kitistä, mutta perustelu oli pysäyttävä: ”Tavoitettavan innovaation markkinoille pääsyyn liittyvä riski on niin pieni, että julkisella rahoituksella olisi kilpailua vääristävä vaikutus”.
Riskin pienuuteen liittyvä kommentti osoittaa jotain sellaista osaamista ja tietämystä, mihin en ole vielä törmännytkään. Kuka ikinä lauseen on kirjoittanutkin on selvästi väärällä puolella ja siirtyminen yksityiseen liiketoimintaan on suositeltavaa.
Jos erittäin sensitiivistä tietopalvelua muun muassa yksinyrittäjälle tarjoavalla suomalaisella yrityksellä on tosiaan vain pieni riski laajentaessaan toimintaansa koko Euroopan alueelle, niin sehän kuulostaa helpolta. Ottaen huomioon palveluviennin vähäisyyden niin kovin moni ei tätä ole sisäistänyt. No, irvailu sikseen. Totuushan on se, että jos alle miljoonan liikevaihtoa tekevä yritys ottaa tehtäväkseen Euroopan valloituksen niin riski on todella suuri, mutta myös markkinapotentiaali on valtava.
Selviytymisvinkkini niin sanottujen asiantuntijaneuvojen käsittelyyn on seuraava: ärsyyntymisestä huolimatta mieti hetki, voisiko kommentissa olla idean tynkää. Ei välttämättä juuri siinä muodossa kuin miten se on sanottu, mutta edustaako se ehkä potentiaalisen asiakaskunnan ajatusmaailmaa.
Mikäli vastauksesi tähän on kielteinen, niin älä hukkaa aiheeseen yhtään lisäsekuntia. Yrittäjän energialle on paljon tuottavampia kohteita kun ärsyyntyneisyyden sulattelu.
Kirjoittaja Mikko Ilves on yrittäjä ja tilitoimisto Digitase Oy:n hallituksen puheenjohtaja.