Yrittäjän taloushallinto blog

Yrittäjyys on hieno laji, jossa on kuitenkin oltava vielä yksityiselämääkin tarkempi rahoistaan. Kokenut yrittäjä jo tietää miten suhtautua erilaisiin, lähes pakollisina tarjottaviin palveluihin, joiden ainoa varma puoli on aiheutunut kustannus. Rumba alkaa jo siitä kun rekisteröit yrityksesi ja annat samalla yhteystietoja. Tulevien sähköpostien, puheluiden ja jopa paperipostin määrä kasvaa kerralla. Edes puhelinnumeron pois jättäminen yhteystiedoista ei takaa välttymistä puhelinmyyjien pommittamiselta, vaan surutta esiin kaivetaan vaikka yrittäjän sen hetkisen palkkatyönantajan järjestämä kännykkänumero. Tänäkin päivänä on edelleen firmoja, jotka katsovat oikeudekseen keskeyttää kenen vaan työpäivän ja alkaa kauppaamaan tuotettaan loputtomalla monologilla. Alkavalle yrittäjälle ei voi antaa sitäkään neuvoa, että älä vastaa tuntemattomiin numeroihin. Sen sijaan puhelinmyyjien numeroiden blokkaaminen on suositeltavaa sitä mukaan kuin tarpeettomia yhteydenottoja tulee. Turhat puhelut kannattaa myös lopettaa mahdollisimman nopeasti ja säästää molempien osapuolien aikaa. Tsemppaan kuitenkin itseänikin pysymään näissä tilanteissa kohteliaana, koska soittaja sinänsä tekee työtään eli yrittää ansaita elantoaan.

Mihin kaikkeen yrittäjän rahoja ollaan hinkumassa?

Ensimmäisinä tulevat mieleen vakuutukset, mainospaikat, puhelin- ja tietoliikenneyhteydet, sähkösopimukset ja erilaiset ohjelmistot sekä asiantuntijapalvelut kuten yrittäjän taloushallinto. Ennen kuin kommentoin itselleni hyvin tuttuja taloushallinnon ohjelmistoja ja palveluja, haluan kiinnittää huomiota mystisiin yrityspaketteihin tai -liittymiin. Niiden yhteinen nimittäjä kun tuntuu olevan lähinnä yksityisliittymää korkeampi hinta. Esimerkiksi nettiliittymien osalta on välillä huomattavan hankalaa saada myyjä suostumaan siihen, että ostaa yrityskäyttöön ihan samanlaisen liittymän kuin yksityishenkilöillekin myydään.

”Se on periaatteessa meidän yksityispuolen tuotteita, mutta ehkä se nyt voidaan tässä tapauksessa myydä” –tyyppiset selitykset ovat tulleet tutuksi.

Yritysliittymissä on joko paketoitu enemmän palveluja kuin mitä tarvitset tai joissain tapauksissa palvelusisällössä ei käytännössä edes ole eroja. Vain hinta on yritykselle korkeampi. Erikoinen yksittäinen kokemus oli sähkönkäytön optimointiin tarkoitettu ohjelmisto, jossa yritysliittymän suurin ero yksityisliittymään oli selkeästi korkeamman hinnan lisäksi mahdollisuus kertamaksun sijaan kiinteisiin kk-maksuihin. Kun tällaiselle ei ollut tarvetta, niin seuraavaksi argumentti oli, että tätä yksityisliittymää ei voida tehdä yrityksen nimiin. Miksei –kysymykseen ei loppujen lopuksikaan löytynyt vastausta ja niinpä tämä oleellisesti edullisempi tilaus tuli tehtyä yrityksen nimiin;  käyttö oli tässä tapauksessa nimenomaan liiketoimintaan kuuluvaa. Aiheeseen liittyy sellainenkin ansa, että yhtenä ALV-vähennyksen edellytyksenä on se, että yli 400 euron menotosite on nimenomaan yrityksen nimissä! Eli kun teet yrityksen hankintoja, niin aina tulisi välttää omalla henkilönimellä olevia kuitteja tai laskuja. Ja vaikka kyseessä onkin verovähennyksiin saatava liiketoiminnan kulu, niin se ei toki tarkoita, että hankinta on ilmainen! Tällaiseenkin erikoiseen myyntiasenteeseen olen käytännössä törmännyt.

Vaikka monet tarjottavat palvelut, kuten kaiken kattavat vakuutukset, kuulostavat sinänsä järkeviltä, on yksinyrittäjällä suuri riski ajautua nopeasti tilanteeseen, jossa erilaiset kiinteät hallintokulut ovat suurempia kuin liikevaihto.

Yrittäjän taloushallinto – älä aliarvioi maalaisjärkeä

Digitase myy taloushallinnon palveluja ja olen siksi hieman jäävi kommentoimaan niiden aktiivisia myyntiponnisteluja. Sen voin kuitenkin sanoa, että niin kauan kuin itse pystyn asiaan vaikuttamaan, niin Digitase ei tee ns. kylmäsoittoja, jossa numerolistojen pohjalta soitellaan ja kokeillaan josko olisi kirjanpidolle tarvetta. Tänä päivänä palvelut on tuotava yrittäjän tietoisuuteen muilla keinoin. Lisäksi kehoitan olemaan todella tarkkana siitä, että minkä laajuisia taloushallinnon palveluja juuri sinun kokoinen yritys tarvitsee. Jos olet esimerkiksi yksinyrittäjä tai vedät muutaman hengen mikroyritystä, niin normaali yksityishenkilön tarkka taloudenpito riittää todennäköisesti aivan hyvin. Et välttämättä tarvitse monipuolista ohjelmistoa, jonka ominaisuuksista tutuimmaksi tulee todennäköisesti kiinteä kuukausimaksu. Kannattaa valita järkevänhintainen kirjanpitopalvelu, joka kuitenkin mahdollistaa talouden pitämisen näpeissä. Usein on hyödyllistä brainstormata omista ajatuksista myös ulkopuolisten kanssa, mutta on toisaalta vaarallinen ajatus olettaa että ulkopuolinen konsultti tietää pienen yrityksesi asiat paremmin kuin sinä itse. Älä siis aliarvioi itseäsi oman yrityksesi asiantuntijana, kukaan ei ole käyttänyt yhtä paljon aikaa juuri sinun yrityksen asioiden miettimiseen!

Mikroyrittäjän talous pysyy usein kontrollissa seuraavilla tiedoilla:  maksuperusteinen kirjanpito, pankkitilin saldo, maksamattomien kululaskujen yhteissumma ja verotettavan tulon ennuste. Nämä tiedot ovat hallittavissa ja käytettävissä hyvinkin edullisesti verkkotilitoimiston ja verkkopankin toiminnoilla.

 

Kirjoittaja Mikko Ilves on yrittäjä ja tilitoimisto Digitase Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Lisää blogi-kirjoituksia osoitteessa www.digitase.fi/blogiInternational blog updates in English www.autoaccoun.info/blog