NewCo Helsinki ja Osuuspankki järjestivät tiistai-iltana 13.3.2018 Yritystreffit , jotka olivat ensimmäiset laatuaan. Tapahtuman pääorganisoijana oli yritysneuvoja Heli Vuoksimaa NewCo Helsingistä (entinen YritysHelsinki) ja paikkana OP Vallilan avara ja tyylikäs valopiha. Viralliset puheosuudet olivat melko minimissään, mutta mm. Osuuspankin Mikko Ketola puhui alkuun lyhyesti pankin roolista kehittyvässä yritysympäristössä. Naulan kantaan osuen hän mainitsi Digitaseen DigibalanceApp mobiilisovelluksen esimerkkinä siitä, miten suuri osa palveluista rakennetaan tulevaisuudessa nimenomaan mobiilimaailmaan. Siinäkin tarvitaan kuitenkin pankin osuutta esim. maksamisen järjestämiseen. Itse lisäisin tähän pankin merkittävän roolin datan tuottamisessa esimerkiksi juuri kirjanpitosovellukseen.
Yritystreffien ohjelmassa oli yrittäjien 20 minuutin tapaamisia toisten yrittäjien kanssa. Tapaamisten sopimiseen käytettiin valmista teknistä sovellusta, joka optimoi jokaisen osallistujan itse antamien tarvespeksien pohjalta hänelle aikataulutetun tapaamiskalenterin. NewCo Helsingin kumppanina Digitase oli paikalla omalla ständillä, jossa yrittäjät pääsivät keskustelemaan kirjanpitoasioista. Paikalla oli meiltä itseni lisäksi Sami Parikka, joka kuvassa kertoo yrittäjävieraalle Digitaseen Automaattitilit –palvelun ja mobiiliapplikaation ainutlaatuisesta yhdistelmästä. Viereisessä ständissä esittelyssä on pienyrittäjälle sopiva Archimedes –laskutusohjelma , jota myös useat Automaattitilit –asiakkaat käyttävät.
Oma ständimme vastasi perinteistä messuasetelmaa, jossa karkkien ja näyttävän roll-up mainoksen kanssa yritetään houkutella potentiaalisia asiakkaita paikalle kuulemaan palveluistamme. Markkinointihenkilömme teki aikoinaan erittäin seikkaperäisen suunnitelman/tutkimuksen hyvästä messuosallistumisesta. Ottamatta kantaa siihen, miten itse olemme asiassa onnistuneet mainittakoon jokaiselle yrittäjälle hyvin sopiva bumerangi-periaate: toiminnan tavoitteena on saada asiakkaat palaamaan takaisin. Messutapahtumien osalta onkin tärkeää panostaa myös jälkiseurantaan eli varmistaa saatujen kontaktien palaaminen.
Kuten kaikkea markkinointia on messutapahtumiin osallistumistakin vaikea tarkasti analysoida taloudellisen kannattavuuden näkökulmasta. Suoraa kauppaa ei välttämättä kovin paljon synny, mutta näkyvyyttä kylläkin osaksi muuta markkinointia ja myyntiä. Mikäli kohderyhmä ja näytteilleasettajien veloitus ovat kohdallaan, niin läsnäolo saattaa olla hyvin perusteltua. Uskoa asiaan luo tietysti jo muutamatkin paikan päällä tehdyt kaupat tai sopimukset. Yritystreffit oli tämänkin osalta hyvin onnistunut tapahtuma.
Kirjoittaja Mikko Ilves on yrittäjä ja tilitoimisto Digitase Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Lisää blogi-kirjoituksia osoitteessa www.digitase.fi/blogi