Järjestelmätoimittajien ja asiakkaiden suhde on ainakin tilitoimistoalalla muuttunut viime vuosina radikaalisti. Uskoisin, että muutos ei koske vain meidän alaamme, vaan softafirmat ovat laajemminkin astumassa ns. toisten tontille. Yrittäjien vaivalla hankkimat asiakkaat muuttuvat puheissa yhtäkkiä yhteisiksi asiakkaiksi ja neuvoja miten omaa liiketoimintaa pitäisi johtaa ja hinnoitella, alkaa tulla pyytämättä. Havahduin aiheeseen toden teolla, kun Digitaseen operatiivista toimintaa vetävä toimitusjohtaja totesi, että suurin osa meille tulevista ohjelmistopäivityksistä on negatiivisia, joissa toimintaamme pyritään ohjaamaan suuntaan, johon emme halua.

Pilvipalveluiden myötä ohjelmistoalan murros on ollut suuri ja myös monella tapaa positiivinen. Esimerkiksi verkkotilitoimisto Digitaseen nykytoiminta on täysin riippuvainen etänä käytettävistä softista, eikä meillä ole mitään kaipuuta palvelinohjelmistoja tai vielä kaukaisempia konekohtaisia paikallisasennuksia kohtaan. Softamyyjän aktiivinen puuttuminen omaan liiketoimintaan saa pitkän linjan yrittäjältä kuitenkin täystyrmäyksen. Kärjistetyimmin mieleeni on tullut vaihto-oppilasmuisto kymmenien vuosien takaa. Hellyttävän mustasukkainen isäntäperheen veli lausui legendaarisesti: ”how about making some own friends” kun huomasi minun hengailevan jatkuvasti hänen vanhojen kavereidensa kanssa 😊. Yhtä herkästä asiasta on kuitenkin kyse yrittäjien mielen kanssa. Kun softamyyjä yhden Teams-palaverin jälkeen alkaa kutsua sinun vuosien työllä hankkimia asiakkaita ”meidän asiakkaiksi”, on henkinen sota helposti valmis.

Asetelma on muodostunut yrittäjäasiakkaalle oikeasti kiusalliseksi ja alkaa muistuttaa deittailumarkkinoita. Järjestelmätoimittajat pyytävät jatkuviin ei-tuottaviin palavereihin ja kutsuvat yrittäjää partneriksi, joka hän ei välttämättä halua olla. Hankalaksi asetelma muodostuu, kun järjestelmätoimittaja muuttaa hinnoitteluaan sen mukaiseksi, miten he kokevat että asiakkaan toimialalla tulisi toimia. Oman tilitoimistoprosessimme läpi menee noin 2000 kirjanpitoa kuukaudessa ja pienilläkin muutoksilla hinnoittelussa voi olla kriittinen merkitys. Vuosien ajan olimme käytännössä yhden järjestelmän varassa, mutta nykytilanteessa tämä riippuvuus on pitänyt purkaa. Nyt kyse on siitä, minkä toimittajan järjestelmä, hinnoittelu ja asenne parhaiten tukee omia prosessejamme. Jos toimittaja alkaa ymmärtää missä oman liiketoimintamme kanssa menemme,  voimme alkaa puhua kumppanuudesta.

Yrittäjän ei koskaan kannata alkaa ylimieliseksi ja sulkea korvia ulkopuolelta tulevilta kommenteilta. Omaa alaasi tuntematon henkilö voi kommenteillaan ajoittain osua yllättävään kohtaan, jota et ole itse tullut ajatelleeksi. Kannustan jokaista yrittäjää silti suojelemaan asiakkaitaan. Jollet ole hereillä, niin joku on aina valmis omimaan asiakkaasi pääasiassa omaa liiketoimintaansa tukevaan toimintamalliin.

 

Kirjoittaja Mikko Ilves on yrittäjä ja tilitoimisto Digitase Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Lisää blogi-kirjoituksia osoitteessa www.digitase.fi/blogi  International blog updates in English www.autoaccoun.info/blog