Digitase Oy
31
JOULU
2020

Digitaseen poikkeusvuosi 2020

Posted By :
Comments : 0

Poikkeusvuosi 2020 päättyy ja ilmassa on rokotusten myötä paljon odotuksia uudesta paremmasta ajasta. Digitaseelle päättyvä vuosi on ollut kaikesta huolimatta niin merkittävä kehitysjakso, että maaliskuun alussa ei olisi voinut kuvitellakaan.

Kun koronarajoitukset maaliskuussa iskivät päälle, niin fiilikset yhtiökumppanin kanssa olivat lähinnä tuskanhikiset. Asiakaskunnan potentiaalisten ongelmien aiheuttamat luottotappiot ja asiakaspoistuma olivat selkeänä riskinä mielessä, mutta lopputulema on ollut täysin päinvastainen: lopettaneiden asiakkaiden määrässä ei ole tapahtunut oleellista muutosta ja uusien asiakaskäynnistysten määrä on korona-aikana pompannut +88% verrattuna vuoteen 2019! Näistä suurin osa uusia yrittäjiä, samaan aikaan kun Tilastokeskuksen mukaan aloittavien yrittäjien määrä ei juurikaan ole muuttunut. Tämä orgaaninen kasvu ei tietysti keväällä vielä ollut tiedossa tai edes odotettavissa, kun päätimme kaikesta huolimatta ottaa härkää sarvista ja käynnistää uutta järjestelmäkehitysprojektia sekä jatkaa myös meneillään olevia yrityskauppaneuvotteluja.

Ennen joulua pidetyssä koko yhtiön, tai konsernin, Teams-joulupalaverissa läpikäyty lista vuoden saavutuksista oli asiakaskasvun lisäksi mieltä lämmittävä:
– Asiakaspalvelun merkittävä parantuminen; syksyllä 2019 pilotoitu asiakaspalvelun laajennus vakiinnutti paikkansa ja saat meidät nyt kiinni joka arkipäivä klo 8-20.
– Siirtyminen täyteen etätyöskentelyyn; aiemmasta osittaisesta etätyöstä oli mutkatonta siirtyä päätoimiseen etätyöhön. Sisäisen kyselymme mukaan tämä työskentelymalli on myös henkilökunnalle mieluisin ja tyhjien toimistotilojen vähentäminen onkin jo aloitettu.
– Etäpalaverien läpilyönti; Skype/Google Meet/Teams olivat jo aiemmin käytössä, mutta oli hankala ohjata asiakasta näihin kanaviin, mikäli asiakkaalla itsellä ei siihen ollut preferenssiä. Uuden normaalin aikana sekä asiakaspalaverit että sisäiset palaverit ovat siirtyneet verkkoon luontevasti.
– Yrityskauppa; sitoutuminen liiketoiminnan ostoon täyden epävarmuuden keskellä oli riskialtista. Klousasimme kuitenkin Tonni Tilit kaupan 3.6.2020 ja integroimme toista sataa uutta asiakasta Digitaseen palveluun.
– IT-projektit uuteen vauhtiin: näymme asiakkaisiin päin enimmäkseen Automaattitilit ja DigibalanceApp brändien kautta, emmekä juurikaan rasita asiakkaita tiedoilla yksittäisistä taustajärjestelmistä. Isojen asiakasmassojen hallinta ja integrointi vaativat kuitenkin paljon järjestelmätyötä muun muassa automatiikkaan liittyen ja tänä vuonna kehitystä on viety eteenpäin suurin askelin. Omien sovellusten lisäksi on hyödynnetty Procountor ja Briox järjestelmiä.
– Asiakaskäynnistysten ja konsulttipalvelun toimintojen vahvistaminen; huikea kasvu uusissa asiakkaissa on lisännyt painetta käynnistysten hallintaan sekä tukipalvelujemme, kuten konsulttipalvelun, reagointikykyyn. Loppuvuodesta molempia toimintoja vahvistettiin uusilla rekrytoinneilla.
 
Digitaseen puolesta kiitän nykyisiä ja uusia asiakkaita, henkilökuntaa ja yhteistyökumppaneita huikeasta toimintavuodesta, jonka myötä nousimme myös yhtiönä ns. seuraavaan sarjaan. Vuosi on monille yrittäjille ollut poikkeuksellisen vaikea ja olemme omalta osaltamme pyrkineet tukemaan asiakkaidemme yrittäjyyttä ja kulukuuria. Menestystä uuteen vuoteen 2021 !

Kirjoittaja Mikko Ilves on yrittäjä ja tilitoimisto Digitase Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Lisää blogi-kirjoituksia osoitteessa www.digitase.fi/blogi International blog updates in English www.autoaccoun.info/blog

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail